برنده مناظره‌های انتخاباتی چه کسی بود؟

چند روز قبل با یکی از دوستان روزنامه‌نگارم درباره مناظره‌های انتخاباتی صحبت می‌کردم. او می‌گفت، مناظره موسوی - احمدی‌نژاد قطعا به نفع احمدی‌نژاد بود و اصلا صدا و سیما این مناظره‌ها را بر اساس ویژگی‌های شخصیتی احمدی‌نژاد طراحی کرده بود. شاهد هم می‌آورد که بعد این مناظره چند نظرسنجی‌ معتبر انجام شد که همگی آنها از افزایش دو سه درصدی آرای احمدی‌نژاد خبر می‌داد.
حقیقت اینکه، بعد این مناظره همه ما نگران واکنش توده‌ها بودیم. احمدی‌نژاد مطابق معمول به شیوه‌های پوپولیستی روی آورده‌ بود و این امکان وجود داشت که با آوردن اسم چند چهره آشنا به عنوان مفسدان مالی، محبوبیت از دست رفته خود را نزد توده‌ها بازیابد. این احتمال را هم منتفی نمی‌دانم که بعد مناظره به آرای او افزوده شده باشد، هرچند که برخی نظرسنجی‌ها هم از افزایش رای موسوی خبر می‌داد و بنابراین قضاوت دقیقی نمی‌توان دراین‌باره داشت.
اما به باور من، مسئله اصلی چیز دیگری است. نتیجه مناظره‌ موسوی - احمدی‌نژاد نه پای صندوق‌های رای بلکه فردا و فرداهای انتخابات مشخص شد، روزهایی که ایران به پا خاست و جنبشی شکل گرفت که امروز از آن به عنوان «جنبش سبز» نام می‌بریم. به عبارتی، اگر مناظره‌ها نبود، شاید این جنبش اجتماعی - سیاسی هم هرگز پدید نمی‌آمد. بزرگترین خصلت این مناظره‌ها و به‌خصوص مناظره موسوی - احمدی‌نژاد، خصلت برانگیزاننده آن بود که به سرعت نمود بیرونی یافت.
حال من این نظر را کنار یک تئوری معروف قرار می‌دهم؛ حتما شنیده‌اید که انقلاب‌ها یا جنبش‌های بزرگ تحول‌گرایانه در فضایی شکل می‌گیرند که حداقل آزادی وجود داشته ‌باشد. به بیانی دیگر، در یک فضای کاملا بسته و در شرایط اختناق کامل، امکان شکل‌گیری انقلاب و جنبش‌های اجتماعی - سیاسی به حداقل می‌رسد. با این حساب، همان فضای نسبتا آزاد پیش از انتخابات و مناظره‌های برانگیزاننده کاندیداها کافی بود که «جنبش سبز» پا بگیرد و امروز همه جهان را خیره کند.
حال خودتان قضاوت کنید! برنده مناظره موسوی - احمدی‌نژاد چه کسی بود؟

نظرات 4 + ارسال نظر
سبز جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:05 ق.ظ

موسوی.. قطعا موسوی..
با نظر دوست شما که می گفت نوع مناظره ها بر اساس شخصیت احمدی نژاد طراحی شده بو موافقم. اما این آدم آنقدر ضعیف و بی استعداد بود که از این فرصت محیا شده هم حتی نتوانست استفاده ی بهینه ببرد و بلعکس موسوی با تیز هوشی در بعضی از قسمت ها توانست آرا را به سمت خود بکشد.
در چنین مواقعی بود که تیک های عصبی محمود جون بدجوری از صفحه ی تلویزیون می زد بیرون!

ایماگر شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:59 ق.ظ

آنکه اخلاق را باخت، بازنده است، زمان اعلامش هم دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

من شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:55 ب.ظ

بنده هم در مقام عضوی از توده مردم ... بعد ازون مناظره برد رو با موسوی دیدم

نه اینکه موسوی بهتر بود .. بلکه ا.ن زیادی بد بود

بهاره شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:23 ب.ظ

سلام

اون ؛من؛ بالایی منم!

شرمنده .. از محل کار ترجیح میدم اسم نذارم

اگر تکرار شد ... در جریان باشید دیگه

اختیار دارید. کار خوبی کردید بهاره خانم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد