در باب «کودتا» و پاسخی به فرهاد جعفری

می‌خواستم امروز یادداشتی درباره روابط ایران و روسیه بنویسم که از شکل معمول ارتباطات میان دو کشور خارج شده و صورتی دیگر به خود گرفته ‌است، اما چند عامل باعث شد که نوشتن این یادداشت را به زمان دیگری موکول کنم و به جای آن به بحث درباره مفهوم «کودتا» بپردازم.
یکی از مهم‌ترین این عوامل یادداشت آقای فرهاد جعفری بود که اصطلاح «کودتا» را برای توصیف اتفاقات اخیر ایران مناسب نمی‌داند که هیچ، بلکه آن را «دروغی بزرگ» می‌نامد. استدلال ایشان هم ریشه در یک تعریف ابتدایی از اصطلاح کودتا دارد و می‌نویسد:  

 «تا آنجایی که من می‌دانم، تعریف علمی و آکادمیک کودتا «اقدام نظامی و قهرآمیز گروهی از نظامیان یک کشور علیه سیاستمردان حاکم و برکناری آنان از قدرت با توسل به قوای قهریه» است. از کسانی که در روزها و هفته‌های گذشته این تعبیر را وارد ادبیات سیاسی این روزهای کشورمان کردند جا دارد که بپرسیم: مطابق این تعریف، کدام گروه از سیاستمردان که در مناصب قدرت و حاکم بودند، هدف اقدامات قهرآمیز و براندازانه قرار گرفتند و از سمت‌های خود برکنار شدند؟! (چون نمی‌شود که کسی علیه خودش کودتا کند. می‌شود؟!).» 

و از آنجا که من یکی از کسانی هستم که به جد معتقدم کودتایی از پس انتخابات ایران رخ داده است، خود را موظف می‌دانم به پرسش این نویسنده، صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی او پاسخ دهم. اما در عین حال چند سئوال هم دارم که امیدوارم ایشان پاسخ دهند.
همیشه فکر می‌کردم، بدیهیات نیازی به توضیح ندارد، اما گاهی در مواجهه با برخی آدم‌ها چنین ایجاب می‌کند که بگوییم مثلا واژه «آب» از دو حرف «الف» و «ب» تشکیل شده است. بر این اساس حالا هم باید توضیح دهم که در علوم اجتماعی و سیاسی هیچ امر مطلق و یگانه‌ای وجود ندارد، و نمی‌توان یک برداشت یا تفسیر از امری واقعی را تنها تفسیر ممکن و موجود دانست؛ چنین است اصطلاح «کودتا» که ریشه در یک کنش سیاسی توسط گروهی از «نظامیان» و با همکاری برخی سیاست بازان دارد.
همان‌طور که گفتم، آقای جعفری پایه‌های استدلال خود را بر یکی از ابتدایی‌ترین تعاریف «کودتا» قرار داده و نتیجه گرفته است که هیچ کودتایی از پس این انتخابات رخ نداده است. گرچه با همین تعریف نیز می‌توان وقوع کودتا در ایران را اثبات کرد، اما باز ذکر این نکته بدیهی را ضروری می‌دانم که کودتا ناظر به شیوه و نتایج حاصل از آن به گونه‌های مختلف تقسیم می‌شود. یکی از دانشمندانی که نوع‌شناسی تقریبا جامعی از کودتاها انجام داده، پرفسور ساموئل هانتینگتون است که قطعا معرف حضورتان است. هانتینگتون سه گونه کودتا تشخیص می‌دهد که عبارتند از کودتای براندازانه    (Breakthrough coup d’état)، کودتای مصلحانه (Guardian coupd’état) و کودتای وتو (Veto coup d’état) .
کودتای نوع اول، آن‌گونه که از نامش پیداست، یک کودتای کامل است که در جریان آن نظام سیاسی به کلی تغییر می‌کند. کودتای نوع دوم با هدف اصلاح امور کشور و مبارزه با فساد انجام می‌گیرد، نه تغییر کامل نظام سیاسی. اما کودتای نوع سوم - که من روی این تعریف تکیه می‌کنم- «به قصد مقابله و سرکوب مشارکت مردم در کسب حقوق سیاسی و اجتماعی‌شان» رخ می‌دهد. در این نوع کودتا نیروهای نظامی و انتظامی هرگونه مخالفت مدنی را در مقیاس گسترده و با شدت و حدت سرکوب می‌کنند. کشتار مخالفان و بازداشت آنان نیز جزیی ضروری از این نوع کودتا است تا بدین طریق نظمی آمرانه در جامعه حاکم شود. یکی از مصادیق این نوع کودتا، رویدادهای پس از انتخابات اخیر ایران است؛ انتخاباتی که می‌توانست تجلی خواست و اراده مردم باشد، محملی شد برای سرکوب این اراده و خواباندن همه صداهای مخالف. در همان ساعات انتخابات به ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی با چاقو و باتوم و گاز اشک‌آور و انواع سلاح‌ها هجوم آوردند و بسیاری از اعضای ستاد را بازداشت کردند. ساعتی پس از انتخابات، ماموران دادستانی با حضور در چاپخانه‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب از چاپ برخی مطالب جلوگیری کردند. صبح فردای انتخابات تعدادی از فعالین سیاسی و اعضای شاخص احزاب اصلاح‌طلب بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. مردمی که در اعتراض به نتیجه انتخابات اجتماع کردند، به شکلی وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و... در ادامه ماجرا روزنامه «کلمه سبز» توقیف شد، بازداشت فعالان سیاسی، از جمله نمایندگان سابق مجلس و اعضای دولت‌های سابق شتاب بیشتری به خود گرفت، چند ده نفر کشته شدند، بیش از دو هزار نفر از مردم عادی دستگیر شدند تا امروز که بیست و چند روز از انتخابات می‌گذرد، جامعه نظم شکننده‌ای پیدا کند. این‌ها همه نشانه‌ها و علائم کودتایی است که علیه ملت صورت گرفته‌ است تا نماینده واقعی ملت که میرحسین موسوی باشد به قدرت نرسد و احمدی‌نژادی که دوران ریاست‌جمهوری‌اش به سر آمده است، دولت را غصب کند.
اما سئوالات من از آقای جعفری؛ آیا شما ندیدید که چگونه مردم و مخالفان را سرکوب کردند؟ آیا متوجه بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و توقیف مطبوعات بلافاصله پس از انتخابات نبودید؟ آیا دولتی که برآمده از رای واقعی ملت باشد، این‌چنین رفتار می‌کند؟ و سئوال آخر که نیاز به مقدمه‌ای کوتاه دارد. من طرفداران استبداد و این دولت نامشروع را به دو دسته تفسیم می‌کنم؛ گروهی که واقعا اطلاعات اندکی از مسائل دارند، همانان که تنها منبع فکری‌شان صدا و سیما است و دوم، گروهی که آگاهانه و برای سود و منفعت خود سینه چاک می‌دهند. شما به طور حتم از دسته اول نیستید. در نتیجه به شکل منطقی از دسته دوم هستید. اما شما که نویسنده هستید و اهل ادبیات، چگونه وجدانتان راضی به دفاع از این همه جنایت و دروغ می‌شود؟
 

نظرات 13 + ارسال نظر
رها پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:48 ق.ظ http://yekiazhame.blogspot.com

لطفا از درخواست وبلاگ نویسان از محسن مخملباف جهت راه اندازی کانال تلویزیونی حمایت کنید.
http://yekiazhame.blogspot.com/2009/07/blog-post_06.html

ایماگر پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:12 ق.ظ http://imayan.blogsky.com/

یک نویسنده حدّاقلّش این است که ملاک موافقت و مخالفت خود را برخورد یک دولت با آزادی بیان بداند. وقتی دولتی بر سر کار است که دارد تمام ناشران را به ورشکستگی می‌کشاند و مضحک‌ترین سانسور سی سال اخیر را اعمال می‌کند و بعد کسی که ادّعای سکولاربودن دارد، از آن دولت دفاع می‌کند، یعنی یک جای کار ایراد دارد. با نگاهی به گفتار و نوشتار اخیر جعفری به جذّابیّت بی‌چون و چرای «قدرت» برای نوع بشر پی می‌بریم.

آیتا پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 03:04 ق.ظ

سلام دوست عزیز به فروشگاه منم سر بزن خوشحال می شم عزیزم

"فروشگاه اینترنتی آیتا شاپ " فروش جدیدترین فیلم ها ، کارتون ، نرم افزار ، بازی و... با 35% پایین تر از قیمت پشت جلد کالاها

"تمامی اجناس خود را با نصف قیمت خریداری کنید ، جدیدترن نرم افزارها نصف قیمت ، جدیدترین فیلم ها نصف قیمت ، جدیدترین بازی های کامپیوتر نصف قیمت"
>> بسته بندی ضد خش و حرارت با سی دی های سیلور بهترین کیفیت <<
"""""""""""" Www.aytashop.com """""""""""""""

آرش پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 07:40 ق.ظ

سلام دوست خوبم.
قبلا هم به وبلاگت اومده بودم.
با تبادل لینک با سایت زاویه موافقی؟
www.zavyeh.com
اگه موافقی من رو به اسم بهترین سایت ایرونی لینک کن و بعد خبرم کن.آدرس بلاگتم حتما بذار.اگه سایتم به هر دلیلی بسته بود به بلاگم بیا:
www.arash-soft.blogsky.com

اگه قبلا لینکم کردی پس توی این صفحات لینک شدید:
1)صفحه اول وبلاگ دانلود با پیج رنک 2 در گوگل
http://easydownlder.blogsky.com
2)صفحه دوستان بلاگ اسکای به آدرس:
http://www.zavyeh.com/?do=cat&category=16
3) صفحه دیگری در سایت به آدرس:
http://www.zavyeh.com/index.php?do=static&page=freindlink
4)در دهها بلاگ دیگه که اگه اسم وبلاگت رو در گوگل سرچ کنی بعضی از اونها رو میبینی
و اگه لینکم کردی و لینکت نبود سریع با دادن آدرس بلاگم خبرم کن

موفق باشید
آرش مدیریت سایت زاویه

www.Zavyeh.com

oml پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:31 ق.ظ

با عرض درود فراوان به شما دوست عزیز
امروزه درجهان یکی از بهترین و ساده ترین و پر درآمد ترین کارها، کسب و کار اینترنتی است که روش های متفاوتی دارد
ما میخواهیم خلاصه داستان کارمندی که از این راه میلیاردر شد را برایتان بازگو کنم
در امریکا کارمندی روزانه وقت کمی را صرف آپدیت کردن وبسایت خود میکرد و تبلیغات گوگل را در سایت خود قرار داده بود و درآمد کمی از این طریق به دست می آورد روزی با خود فکر کرد که اگر وقت بیشتری را صرف وبسایتش کند میتواند پول خیلی بیشتری به دست بیاورد او از کارش در اداره استعفا داد و روزانه 6 الی 7 ساعت کار میکرد و بقیه وقتش را به خوش گذرانی می پرداخت و پول کلانی را از این راه به دست آورده بود
........................................
حتما با خود میگویید او درخارج کشور بوده و در ایران چنین چیزی امکان ندارد!!! اما نه اینطور نیست ما به شما دو سیستمی را معرفی خواهیم کرد که ایرانی های داخل کشور از آن درآمد کلانی به دست آورده اند و پرداخت پول توسط این شرکت ها تضمین شده است درضمن این شرکت ها 100% قانونی هستند و دارای مجوز از جمهوری اسلامی ایران میباشند
1- سیستم کلیکی: گروه اوکسین ادز یکی از معتبرترین این شرکت ها می باشد که نحوه کار در این سیستم به این گونه است که شما پس از عضویت باید بنرهای این سایت را در وبلاگتان قرار دهید و به ازای هر کلیکی که روی بنرها می شود مبلغی که از طرف سایت تعیین شده دریافت خواهید نمود
توجه نمایید که شرکت رفاه گستر جنوببه شماره ثبت 24516 پرداخت کلیه وجوه را ضمانت می نماید.
به اطلاع شما می رسانیم در جهت تشویق شما سروران گرامی سیستم اوکسین ادز جشنواره تابستانه از اول تیرماه به مدت یکماه برگزار می گردد که کارکرد کلیه اعضاء 50 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد.
بعنوان مثال اگر شخصی در طول یک ماه 100 هزار تومان درامد کسب نماید 50 هزار تومان هم به پورسانت وی اضافه خواهد شد و مجموعا 150 هزار تومان دریافت می نماید.
این فرصت طلایی را از دست ندهید
لینک عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?i=22810
http://www.oxinads.com/?i=22810
2- سیستم فروش محصول و دریافت پورسانت: ایران مارکت سنتر بزرگترین گروهی است که در این زمینه فعالیت دارد نحوه کار در این سیستم بدین گونه است که شما پس از عضویت برای فروش محصولات یک کد دریافت میکنید که میتوانید از هر روشی که دوست دارید محصولات را بفروشید و به صورت درصدی پورسانت خود را دریافت نمایید
لینک عضویت سریع:
http://www.iranmc.org/AdsAffiliate.php?AdsID=18545
http://www.iranmc.org/AdsAffiliate.php?AdsID=18545



محسن پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:39 ب.ظ http://faraji51.blogfa.com

ممنونم از صمیم قلب.خیلی خیلی.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:51 ب.ظ

با سلام فرهاد جعفری از زمانی که شروع کرد به بیوتن بد و بیراه گفتن معلوم بود موج سوارست

بهاره پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:26 ب.ظ

سلام

سلامتید ؟

خدا رو شکر. فعلا که سالمم.

[ بدون نام ] شنبه 20 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:55 ق.ظ

post jadide in namardo bekhon capain kharide cafe piano
bevasile dostash va ostada baraye kharid ketabaye
pas dade shode be nashre cheshme. lotf kon shoma
ya har kasi ke ketabo tahvil mide pare shode pas bede
che eshkali dare ke riz riz konid to pakat berizid va tahvil
bedid . ta in vaghih na nevisande be arezoosh narese

قاصدک شنبه 20 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:58 ب.ظ

این مطلب شما در دنباله لینک شد:
http://donbaleh.com/link/113375

سپاسگزارم. باز هم از این کارها بکنید لطفا!

هوتن شنبه 20 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:08 ب.ظ

موضع ضد مردمی آقای جعفری باعث شده کتاب کافه پیانو را تمام کتابفروشان به مراکز پخش کتاب و نشر چشمه مرجوع کنند . شنیده ام بعضی از خواننده ها هم بعد از پاره کردن کتاب ایشان آنرا تحویل نشر چشمه داده اند.

ایران یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 02:47 ب.ظ

من کتاب کافه پیانو را در توالت عمومی گذاشتم برای پاک کردن اونجاها.به نظرم هم صرفه جویی است هم ا.ن را با کافه پیانو پاک کردن است و هم مانند عرب و مغول کتاب سوزان راه نیانداختن است.در مورد امیرخانی هم همین تصمیم را دارم.

شیوا جمعه 23 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:07 ب.ظ

سلام ممنون که پاسخی به این خائن دادید. این جناب در جواب شهرزاد همتی که مدعی بود چند عرب لبنانی به دفتر موسوی حمله کردندبه او توپیده. من هم اتفاقا با شهرزاد موافق نیستم و در این مورد خاص با همین آقا موافقم چون همیشه در تاریخ ایران خائنهایی مثل خود آقای جعفری وجود داشتند که ملت و مملکت رو به پشیزی بفروشند. از ماست که بر ماست. مگر نیروی انتظامی ایرانی نیستند؟ متاسفانه از فرزندان این آب و خاکند. خائنین در همه جا وجود دارند. برای برانداختن آنها مردم مثل همیشه باید خیلی هزینه کنند هزینه تمام ۳۰ سالی که دم نزدند و سکوت کردند تا این خائنین گرگتر بشوند. اما امروز دیگر اثرات این خیانت به بالاییها هم خورده و فقط مردم عادی نیستند. خدا به فریاد برسد. هنوز فکر می کنم که اکثریت مردم سکوت می کنند و می ترسند. هنوز مثل اینکه کارد به استخوان نرسیده. امیدوارم خیلی دیر نشه.

خواهش می کنم. وظیفه ام بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد